R&A ’12: Cut

(Japani, 2011)

Iranilaisen Amir Naderin ensimmäinen Japanissa tekemä elokuva vie katsojan hyvin metaforiseen tarinaan epäonnisesta elokuvaohjaajasta. Lopputulos on yksi viime vuosien mieleenpainuvimpia elokuvia – niin hyvässä kuin pahassa.

Elokuvan keskiössä on tokiolaisohjaaja Shuji (Hidetoshi Nishijima), joka on tehnyt uraansa veljensä yakuzalta lainaamilla rahoilla. Kun velat tulevat maksettaviksi, pääsee veli hengestään ja velanmaksu lankeaa Shujille. Mies on kuitenkin täysin varaton, joten hän antautuu mafiamiesten hakattavaksi samaan vessaan, jossa velipoika tapettiin.

Cut alkaa selkeästi narratiivisena elokuvana, mutta vähä vähältä tarinalliset elementit antavat periksi monotoniselle hakkaamiselle ja klassikkoelokuvien muistelulle. Elokuvat heijastuvat (hyvin kirjaimellisesti) Shujin elämään ja hänen jatkuva, vapaaehtoinen hakatuksi tulemisensa näyttäytyy helposti vertauskuvana luovan ammatin realiteeteista. Elokuvaohjaajana oleminen on kuin jatkuvaa turpaanvetoa.

Yli kaksituntinen Cut on kuitenkin hyvin raskasta katsottavaa, etenkin kun tarina antaa jo ennen puoliväliä periksi. Loppua kohti saadaan sentään viimeisen päivän hakkausmontaasi, jossa Shuji kertaa mielessään sataa nyrkiniskua vastaavat sata suosikkielokuvaansa.

Amir Naderi on selvästi halunnut osoittaa kunnioituksensa japanilaista elokuvaa kohtaan, mikä näkyy erityisen hyvin Shujin käydessä suurten japanilaisohjaajien (muun muassa Yasujiro Ozun ja Akira Kurosawan) haudoilla.

Toisaalta elokuva on monella tapaa Naderin manifesti omaperäisen ja innovatiivisen elokuvataiteen puolesta: Shuji kampanjoi Tokion kaduilla megafonin kanssa huudellen toistuvia lauseita ”aidon elokuvan” katoamisesta.

Cutin metaforiset puolet ovat kuitenkin katsojalle helposti yhdentekeviä, sillä ensikatsomisella tarinan olettaisi kulkevan edes sellaista tahtia, ettei sitä kyllästy seuraamaan. Lopputulos herättää ristiriitaisen tunteen, että on nähnyt jotakin hienoa, muttei viihtynyt sen parissa. Tämä on ristiriidassa myös Shujin julistusten kanssa, sillä hän nimenomaisesti sanoo elokuvien voivan olla myös viihdyttäviä. Cut on sitä vain hetkittäin.

Mainokset

One comment

  1. Päivitysilmoitus: The Land of Hope | Obskuuri.net

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s