Bodom

Bodom(Suomi, 2016)

Bodom herättää huomiota vain kotimaisuudellaan, sillä visuaalisuudestaan huolimatta elokuva jää keskinkertaiseksi.

Ensi-ilta 19.8.2016.

Taneli Mustosen Bodom ei perustu suoraan Espoon Bodominjärven tunnettuun murhatapaukseen, vaan alkutekstin perusteella elokuva on murhista liikkuvien teorioiden innoittama. Nykypäivään sijoittuvassa tarinassa neljä lukiolaista lähtee telttailemaan Bodomille, kaksi huijattuna ja yhden tarkoituksena rekonstruoida murhayön tapahtumat testatakseen omaa teoriaansa tapahtumien todellisesta kulusta. (Sitä, kuinka he teoriaa testaisivat, ei oikein koskaan selitetä.)

Bodom on aikalailla sellainen elokuva kuin trailerin perusteella odottaisikin. Slasher-genren kliseet ja tyylikeinot ovat enimmäkseen hallussa, mutta elokuvasta puuttuu omaperäisyys tai edes originaali idea. Tarinaa on vaikea ruotia tarakemmin paljastamatta olennaisimpia juonenkäänteitä, mutta sanottakoon näin: Jos juonta ei erityisesti innostu spekuloimaan ennalta, se onnistuu pari kertaa yllättämään pätevästi. Mitään valtavan uutta leffa ei kuitenkaan tuo genreensä.

Dialogi on elokuvassa paikoin ärsyttävän tönkköä ja onnistuu kuulostamaan jopa suoraan englannista käännetyltä. Suomeksi ei esimerkiksi ole kovin luontevaa ”pyytää anteeksiantoa”, vaan ”pyytää anteeksi”. Tällaiset yksityiskohdat syövät luontevuutta ja uskottavuutta.

Suomalaiskatsojaa huvituttaa lisäksi Bodominjärvestä maalattu likimain myyttinen kuva keskellä korpea olevana paikkana, kun järvi todellisuudessa on hyvin lähellä moottoritietä, puolen tunnin matkan päässä Helsingistä. Kun nelikon tytöt saavat tietää tulleensa jymäytetyiksi, mikseivät he vaadi saman tien kyytiä takaisin ihmisten ilmoille tai kävele itse ison tien varteen?

Näyttelijät tekevät kelvollista työtä ja elokuva on visuaalisesti paikoin jopa näyttävä, vaikka muutamassa ilmakuvassa kuva näyttääkin oudon epätarkalta. Loppua kohden Bodom äityy myös melko raakaan menoon, joka tuntuu vähän tarpeettomalta. Syntyy vaikutelma, että tekijät yrittävät todistella suomalaisenkin elokuvan pystyvän tällaiseen.

Kauhuelokuvana Bodomin ainoa suurempi ansio on se, että se on suomalainen. Jos tällainen elokuva tehtäisiin jossakin muualla, se tulisi Suomessa korkeintaan Night Visions -festivaalin ohjelmistoon, eikä suinkaan teatterilevitykseen.

Lyhyesti voisi todeta, että slasher-genren ystävät todennäköisesti pitävät Bodomista. Suurta yleisöä se tuskin tulee miellyttämään.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s