Dmitri Gluhovski, Metro 2034

Metro 2034
(suom. Like, 2011)

Metro 2034 on itsenäinen jatko-osa Dmitri Gluhovskin esikoisteokselle Metro 2033. Vaikka maailma ja tapahtumapaikka ovat samat, poikkeaa Metro 2034 kuitenkin runsaasti edeltäjästään. Parisataa sivua lyhyempi teos on vähemmän omaperäinen, eikä välttämättä 2033:n fanien mieleen, mutta on siinä paljon hyvääkin.

Teoksen premissi on jo edellisestä osasta tuttu: ydinsodan tuhottua maailman ovat ihmiskunnan viimeiset rippeet asuttaneet Moskovan valtavan metroverkon, jossa asemista on muodostunut itsenäisiä pikkukaupunkeja. Selviytymiskamppailussa eivät ole mukana vain ihmiset, vaan myös maanpinnalle kehittyneet uudet asukkaat.

Metro 2034 sijoittuu nimensä mukaisesti vuosi edeltäjänsä tapahtumien jälkeen. Metro 2033:n alussa kadonnut legendaarinen sotilas Hunter on palannut ja piileskelee vartiotehtävissä Sevastopolskajan asemalla. Kun yhteydet Tuskajan yhdysasemalle vaikuttavat lopullisesti katkenneen, lähtevät Hunter ja itsensä Homerokseksi uudelleennimennyt vanhus selvittämään mistä on kyse. Tarinaan sotkeutuu vielä kotiasemaltaan karkoitettu nuori tyttönen Saša, joka on isänsä kuoleman jälkeen jäänyt oman onnensa nojaan.

Siinä missä Metro 2033 seurasi vain yhtä päähenkilöä herkeämättömällä intensiteetillä, poukkoilee jatko-osa alati keskushenkilöiden välillä, eikä samanlaista eteenpäin vyörymisen tunnetta oikein synny. Tapahtumat tuntuvat muutenkin kevyemmiltä, vaikka kuolemanvakavista asioista onkin kysymys.

Tällä kertaa Gluhovski on tuonut tarinaan sentään yhden naishahmon ja Saša onkin pääkolmikosta ehdottomasti todentuntuisin. Sen sijaan murhanhimoisen luonteensa riivaama Hunter ei ole ollenkaan niin mielenkiintoinen kuin kirjoittaja kenties kuvittelee. Homeros taas muodostaa teoksen itsereflektiivisen kirjoittajahahmon, joka kuljeskelee metrossa kuin Gluhovski itse, yrittäen saada kiinni tarinan punaisesta langasta.

Myös Metro 2033:n päähenkilö Artjom tekee kyllä paluun jatko-osassa, mutta tuolta täysin yllättävältä käänteeltä ei kannata paljon odottaa, sillä hänet on selvästi tuotu tarinaan vain karkkina ensimmäisen osan faneille.

Lopputulos on sekavampi, lyhyempi ja pelkistetympi kuin Metro 2033. Gluhovskin kerrontakin on vaihtunut kirjallisemmaksi ja hän viittaa alati länsimaisen kirjallisuuden klassikoihin. Valinta on ymmärrettävä, mutta edellisen osan tyylissä oli enemmän draivia.

Metro 2034 on lievä pettymys Gluhovskin vahvan esikoisromaanin jälkeen. Siitä puuttuu 2033:n ainutlaatuisuus ja tunnelma, eivätkä juonenkäänteetkään pääse erityisesti yllättämään. Huonoksi teosta ei voi missään nimessä kutsua, mutta edelliseen verrattuna se jää heikoksi. Plussana mainittakoon, että Anton Grechkon tummanpuhuvat kuvitukset lukujen alussa tuovat mukavasti fiilistä.


Advertisements

One comment

  1. Päivitysilmoitus: Metro 2033 (peli) | Obskuuri.net

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s